بنفشه فرهت؛ عبدالرحیم رحیمی؛ فرهاد امام جمعه
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل ترویج فرهنگ کتابخوانی دانشآموزان دوره ابتدایی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها کیفی از نوع نظریهپردازی داده بنیاد مبتنی بر طرح اشتراس کوربین بود. جامعه شامل خبرگان آموزشوپرورش شهر بوشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ارائه مدل ترویج فرهنگ کتابخوانی دانشآموزان دوره ابتدایی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها کیفی از نوع نظریهپردازی داده بنیاد مبتنی بر طرح اشتراس کوربین بود. جامعه شامل خبرگان آموزشوپرورش شهر بوشهر در سال تحصیلی 1400-1399 بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته بوده روایی محتوایی با نظر متخصصان تایید و پایایی با روش ضریب توافق بین کدگذاران 8/78% به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش کدگذاری باز، محوری و با استفاده از نرمافزار Max QDA نسخه Pro انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد پدیده محوری شامل اهدا کتاب، انجمنها و نهادهای کتابخوانی و آموزش مهارتهای مطالعه در مدارس؛ شرایط علی شامل نهادینه شدن فرهنگ، کتابخوانی، برنامه داستان خوانی و هدفگذاری مطالعاتی؛ شرایط مداخلهگر شامل نقش کتابدار، مسابقات کتابخوانی، برگزاری نمایشگاههای کتاب و شرایط زمینهای شامل فضای مجازی، مناسب بودن کتابخانهها، نقش خانواده میباشد. راهبردهای شناسایی شده شامل عواملی همچون سیاستگذاری- کاهش هزینهها در یارانه دولتی و درنهایت پیامدها که شامل ایجاد کتابخانههای جدید، انتشار الکترونیک، مشارکت در نقد کتابخوانی اینترنتی میباشند.بحث و نتیجه گیری: سیاست گذاری و ارائه خط مشی مناسب در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی از طریق ارائه کتب ارزان قیمت، برگزاری جشنواره و مسابقات کتابخوانی، تجهیز کتابخانه ها و برنامه ریزی مناسب در آموزش و پرورش و رسانه ها می تواند زمینه توسعه فرهنگ کتابخوانی را فراهم آورد.